English

کیمیاران: تولید کننده افزودنی های پلیمری (استابیلایزرهای پی وی سی و روان کننده ها)

عضویت ورود به سایت

ورود به سایت

  • پست الکترونیک
  • رمزعبور
در کیمیاران ثبت نام نکرده اید؟ عضویت در سایت

پرکننده ها (Fillers)

پرکننده ها (Fillers)

کامپاندهای پی وی سی معمولا اغلب شامل مقادیر مشخصی افزودنی‌های معدنی به شکل پرکننده هستند. سفتی (Rigidity) محصول به اندازه و شکل این پرکننده‌ها بستگی دارد. فایبر گلاس کارآمدترین پرکننده است. تالک هم از کربنات کلسیم کارایی بهتری دارد. عملکرد محصول در برابر ضربه به اندازه این ذرات بسیار حساس است و کربنات کلسیم رسوبی (Precipitated Calcium Carbonate: PCC) تنها پرکننده‌ای است که به عنوان اصلاح‌کننده ضربه هم عمل می‌کند.

 

 

در مقایسه با PVC، کربنات کلسیم ماده معدنی بسیار ریزی است و در محدوده PVC ذوب نمی‌شود. وقتی از این ماده در ترکیب با PVC استفاده می‌شود، مدول الاستیک را افزایش می‌دهد، استحکام کششی را کاهش می‌دهد، و هزینه فرمولاسیون را نیز کم می‌کند. یک نسبت خوب بین رزین PVC و کربنات کلسیم هزینه‌ها را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد، اما اگر مقدار کربنات کلسیم زیاد باشد، فرسایش مارپیچ و دیواره قالب اکستروژن به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.

در فرمولاسیون PVC که دارای کربنات کلسیم بالا هستند، برای حفظ فرسایش در محدوده معقول، باید شرایط زیر برای تولید محصول مرغوب فراهم شود:

  • مساحت سطحی پودر کربنات به ازای هر گرم باید برابر یا بیشتر از 5.17 مترمربع باشد.
  • تاپ کات باید از 8 میکرومتر بیشتر باشد.
  • مقدار کربنات کلسیم نامحلول در اسید باید از 47% بیشتر باشد.
  • میانه تاپ کات باید از 2.6 میکرومتر کمتر باشد.

کربنات کلسیم اگر با اسید استئاریک یا کلسیم استئارات پوشش داده شود، می‌تواند خاصیت آبگریزی پیدا کند. در نتیجه این اقدام، کلوخه شدن، ویسکوزیته سوسپانسیون در DOP، و جذب نرم کننده‌ها توسط آن کاهش می‌یابد.

محصول PVC سخت، حاوی فیلر (با اندازه پودر بین  3-0.07 میکرومتر) و اصلاح کننده ضربه اکریلیکی (با مقدار بین phr 8-0) زمانی خواص ضربه بهتری از خود نشان می‌دهد که یا درصد اصلاح کننده ضربه افزایش یابد و یا درصد ذرات کربنات کلسیم با اندازه کمتر از 1 میکرون درون فرمولاسیون افزایش یابد. در واقع استفاده از فیلرهای با اندازه بسیار ریز، میزان نیاز به استفاده از اصلاح کننده‌های ضربه را کاهش می‌دهد. از طرفی مدول خمشی با افزایش مقدار فیلر و کاهش مقدار اصلاح‌کننده ضربه بهبود می‌یابد.

PVC نرم شده‌ای که با لیتیم کربنات و انواع کلسیم کربنات ترکیب می‌شود، HCl آزاده شده را بهتر جذب می‌کند. اثر هم افزایی این پرکننده ها بر جذب HCl بر روی خواص مکانیکی و شاخص اکسیژن PVC نرم شده اثر می‌گذارد. پس پرکننده‌ها بخصوص در حالت ترکیب با هم به عنوان جذب‌کننده موثر HCl عمل می‌کنند.

سیلیکای رسوبی (Precipitated Silica) یک افزودنی بسیار موثر برای کاهش پلیت-اوت در کامپاندهای PVC است. حتی اثر آن از سیلیکای بخاردهی شده (Fumed Silica) نیز بیشتر است و این درحالی است که بر خواص مکانیکی محصول نهایی تاثیری ندارد. البته میزان اضافه کردن آن به فرمولاسیون به شکل قابل توجهی بر روی plate out تاثیرگذار است.

برای کسب اطلاعات کاربردی بیشتر در زمینه فرمولاسیون از مشاوره کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

 


کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

 

 

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر