English

کیمیاران: تولید کننده افزودنی های پلیمری (استابیلایزرهای پی وی سی و روان کننده ها)

عضویت ورود به سایت

ورود به سایت

  • پست الکترونیک
  • رمزعبور
در کیمیاران ثبت نام نکرده اید؟ عضویت در سایت

عیب‌یابی مصور مشکلات در اکستروژن PVC – قسمت دوم

عیب یابی مشکلات در اکستروژن PVC

مقدمه

پیشتر گفتیم که مشکلات بوجود آمده در پروسه تولید لوله و پروفیل PVC به روش اکستروژن، به سه دسته تقسیم مشکلات فرایندی، مشکلات کالیبره کردن و مشکلات محصول تقسیم می‌شوند که مشکلات فرایندی و طریقه برطرف کردن آنها در قسمت قبل بررسی شد. این بار می‌خواهیم به مشکلات مربوط به محصول نگاهی بیاندازیم.

مشکلات محصول

در حین فرآیند تولید، محصول باید از نظر ظاهری، شکست مذاب و عیوب سطحی نظیر برآمدگی‌ها یا تخم‌مرغی شدن مورد بررسی قرار بگیرد. روان‌کننده‌‌ها و کمک‌فرآیندها گرانروی مذاب و همچنین چسبندگی PVC  به اکسترودر را کاهش می‌دهند. مقادیر زیاد پرکننده خواص فرایندپذیری را کاهش داده و دمای بالاتری برای فرآیند طلب می‌کند. مقدار موثری از پایدارکننده برای اطمینان از پایداری در حین فرآیند مورد نیاز است. پایداری حرارتی با ناسازگاری بین افزودنی‌ها و PVC کاهش می یابد. پایدارکننده‌‌ها باید سازگاری بالایی با PVC داشته باشند. استفاده از مقادیر زیادی روان‌کننده‌‌های با ناسازگاری زیاد با PVC می‌‌تواند باعث شکوفه زدن سطح بعد از اکستروژن شود. این می‌تواند روی کیفیت محصول اثر بگذارد. در زیر به برخی از مشکلات محصول و راهکارهای بر طرف کردن آنها اشاره می‌کنیم:

  1. ایجاد خراش طولی در لوله یا پروفیل در حین عملیات اندازه‌زدن (sizing)

ایجاد خراش یک مشکل کیفیتی در محصول به حساب می‌‌آید. راه‌کار پیشنهاد شده برای حل این مشکل عبارتست از (شکل1):

  • تغییر فرمولاسیون
  • چک کردن قالب برای عدم وجود پلیت اوت یا خراش روی سطح آن

 

 

 (شکل1): راه‌حل مشکل خراش طولی در حین اندازه‌زدن

  1. غیر یکنواخت بودن ضخامت دیواره محصول

نقاط کلفت و نازک روی محصول می‌تواند ناشی از نایکنواختی مذاب هنگام رسیدن به دای باشد. علاوه بر این تنظیم نادرست قالب یا هم راستا نبودن قالب و کشنده یا وجود نواحی سرد یا داغ در محیط قالب می‌‌تواند عامل به وجود آمدن این مشکل باشد. برای حل این مشکل 2 راه‌کار پیشنهاد شده است (شکل2):

  • کاهش دمای ناحیه میانی (zone3)  اکسترودر و افزایش دمای ناحیه انتهای (zone4) اکسترودر
  • افزایش دمای کلگی لوله و پروفیل

 

 

(شکل2): راه‌حل مشکل غیریکنواخت بودن ضخامت دیواره

  1. سطح داخلی ضعیف

اگر ترک‌های ریزی در سطوح داخلی محصول دیده شود و همچنین ورم‌های کوچکی در سطوح بیرونی سطح محصول بوجود آید؛ می‌تواند ناشی از فیوژن ضعیف مواد باشد. یک راه‌حل افزایش یا تغییر طول دای است البته در صورت امکان. اما سایر راه‌کارها به شرح زیر است (شکل3):

  • ابتدا کاهش دمای تمامی نواحی اکسترودر و در صورتی که مشکل حل نشد افزایش دمای تمامی نواحی اکسترودر
  • کاهش دمای کلگی لوله یا پروفیل
  • افزایش دمای روغن ژاکت

 

 

(شکل3): راه‌حل مشکل سطح داخلی ضعیف

  1. چین‌خوردگی مواد در کالیبراتور

این مشکل می‌تواند ناشی از فیلر، طراحی نامناسب و یا پلیت‌اوت باشد. در این موارد برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی به صورت متناوب باید کالیبراتورها روغن‌کاری شوند. در صورتی این راه‌کار جواب نداد می‌توان تغییر فرمولاسیون را امتحان کرد.

  1. ایجاد گودی روی سطح محصول

لوله‌ها باید از نظر وجود حفرات (Voids) بررسی شوند. تجمیع حفرات در لوله باعث بوجود آمدن گودی روی سطح آن می‌شود. راه‌حل‌هایی برای حل این مشکل وجود دارد نظیر (شکل4):

  • افزایش سرعت حرکت آب در داخل مخزن خنک‌کننده
  • بررسی کیفیت عملکرد گازگیرها

 

 

(شکل4): راه‌حل مشکل ایجاد گودی روی سطح محصول

برای اطلاع از فرمولاسیون بهینه محصولات لوله و پروفیل، با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچنین برای مطالعه مطالب بیشتر ازاین دست کانال تلگرام ما به نشانی @ChimiaranNet را دنبال کنید.


کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

 

 

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر