English

کیمیاران: تولید کننده افزودنی های پلیمری (استابیلایزرهای پی وی سی و روان کننده ها)

عضویت ورود به سایت

ورود به سایت

  • پست الکترونیک
  • رمزعبور
در کیمیاران ثبت نام نکرده اید؟ عضویت در سایت

مشکلات رایج اتصالات لوله‌های پلی‌وینیل‌کلرید (PVC) و راه‌حل‌ها-قسمت دوم

 راه حل‌های اشکالات رایج در اتصالات لوله‌های پلی‌وینیل‌کلرید (PVC)  بخش 2 

در این مقاله به ادامه مطالب مربوط به قسمت اول مقاله مشکلات رایج اتصالات لوله‌های پلی‌وینیل‌کلرید (PVC) و راه‌حل‌ها خواهیم پرداخت:

9) بروز پدیده شکل‌گیری رگه‌های نقره‌ای روی محصولات قالب‌گیری تزریقی UPVC. این پدیده به ویژه در فرآیند اتصالات لوله‌ها با رنگ تیره و دیواره ضخیم که بیشتر مستعد چنین مشکلاتی هستند رخ می‌دهد. به طور کلی اعتقاد بر این است که این پدیده در اثر رطوبت موجود در مواد اولیه ایجاد می‌شود. اما در واقع دلایل دیگری می‌تواند باعث رخ دادن این اتفاق شود :

الف) زمان نگه‌داری تنظیم‌شده (Holding Time) کوتاه است.

ب) کل زمان تنظیم‌شده‌ی فرایندکوتاه است.

 ج) ماده ذوب‌شده در داخل حفره پیوسته نیست.

 د) دمای نمونه بسیار بالاست.

 ه)  فشار برگشت زیاد است.

 و) وجود مواد پلاستیکی یا ذرات پلاستیکی نایکنواخت که می‌توانند نقره‌ای به نظر برسند.

راه‌حل‌ها:

  • نسبت مواد در فرمولاسیون به دقت انتخاب شود.
  • ضخامت مخلوط باید یکنواخت باشد.
  • تمیزکردن مارپیچ قبل از نرم‌شوندگی برای جلوگیری از آلودگی.
  • رطوبت و گرد و غبار سطح قالب زدوده شود.
  • از عامل جداسازی از قالب به مقدار مناسب استفاده شود.
  • افزایش فاکتورهایی چون دمای قالب، فشار و سرعت تزریق، مدت زمان خنک‌کردن و چرخه تزریق.
  • بررسی مشکل از سمت نازل، به این صورت که دمای سیلندر مذاب یا سرعت مارپیچ کاهش یابد. بنابراین فشار برگشت کاهش خواهد یافت.

10) در تولید قطعات سفید تزریقی، گاهی لکه‌های قرمز یا آبی در سطح محصول ظاهر می‌شود. ظاهرا این پدیده مربوط به سیستم گلویی قالب است. گلویی یک قسمت مهم از قالب است. از آنجایی که گلویی راه ورودی مذاب به قالب است، بیشترین مقاومت جریان و دما آنجا وجود دارد و به راحتی می‌تواند باعث تغییر رنگ روی سطح محصول شود. بنابراین باید در طراحی آن کاهش مقاومت و تغییرات دمای جریان لحاظ شود. در طراحی بخش ریخته‌گری، اندازه گلویی باید بزرگ باشد. مسیر عبور جریان از  گلویی باید کوتاه بوده و ضخامت آن نباید کم باشد. علاوه‌بر‌‌ ‌این موارد دیگری نیز همچون: دمای مذاب خیلی بالا، سرعت تزریق زیاد، تهویه نامناسب قالب و ... ممکن است باعث تغییر رنگ محصول شوند که با تنظیم دمای فرآیند و سایر پارامترها می‌تواناین مورد را حل کرد.

11) مشکلات به وجود آمده در حین جدایی از قالب معمولا به خود قالب و همچنین فرآیند نامناسب آن مربوط می‌شود. اما در بیشتر موارد، مشکل همان مکانیزم نامناسب جدایی از قالب است. در پروسه جدایی از قالب، مکانیزم hooking  وجود دارد که وظیفه  به دام انداختن مواد سرد از قسمت اصلی قالب، شاخه‌ها و گلویی را بر عهده دارد. در مکانیزم ejecting از میله خارج‌کننده یا صفحه بالایی برای رهاسازی محصول از قالب در حال حرکت استفاده می‌شود. اگر زاویه خروج کافی نباشد مشکلاتی را به وجود می آورد. چنانچه جدایی از قالب به صورت بادی انجام شود باید فشار باد به اندازه کافی باشد تا باعث ایجاد مشکل نشود. علاوه‌بر‌این دستگاه‌های core pulling (دستگاه کشش قطعه از ناحیه هسته آن از طریق سطح جدا‌کننده)، thread core removing و مانند آن، همه از اجزای مهم در ساختار بخش جدایی از قالب‌اند و طراحی نامناسب می‌تواند باعث بروز مشکل شود. بنابراین مکانیزم جدایی از قالب نیز بخش مهمی است که حتما در طراحی قالب باید در نظر گرفته شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سیستم core pulling

از نظر کنترل فرآیند، دما، خوراک و فشار بیش از حد تزریق و زمان خنک‌کاری بیش از حد طولانی می‌تواند باعث مشکل در جداسازی از قالب شود. نکاتی که در این ارتباط وجود دارد:

  • طراحی قالب دارای برش زیرین نامناسب است و ساختار بخش جدایی از قالب نادرست بوده و یا موقعیت آن نامناسب است و نیاز به اصلاح دارد.
  • سطح قالب خراشیده شده و یا سطح حفره‌ها آنقدر سخت و زبراند که نیاز به جلا دارند.
  • سطح قالب بسیار جلا داده شده است و باعث می‌شود که فرآیند قالب‌گیری تزریقی تحت فشار منفی خلا به مشکل بربخورد.
  • مکانیزم ejecting مناسب نیست و نیاز به بازنگری دارد.

همان طور که گفته شد در حین فرآیند تولید اتصالات لوله PVC به روش قالب‌گیری مشکلات مختلفی به وجود می‌آید که تمامی آن‌ها ناشی ازتجهیزات، فرآیند، قالب، فرمولاسیون و غیره است. تا زمانی که تجهیزات، قالب و فرمولاسیونِ مناسب انتخاب شود و فرآیند تزریق به درستی انجام شود تا حد زیادی می‌توان از بروز مشکل جلوگیری کرد. با این حال در فرآیند تولید واقعی مشکلاتی ایجاد می‌شود که علت و راه‌حل آن‌ها مشخص نیست. بنابراین تجربه عملی غنی نیز در تولید محصولات باکیفیت بالا کمک‌کننده است.

شرکت کیمیاران بزرگترین تولید کننده افزودنی های پلیمری با بیش از 25 سال تجربه است. وکس‌های پلی‌اتیلن تولیدی کیمیاران، از پروسه تولید پلی­‌اتیلن سنگین (HDPE) و با ساختاری خطی بدست آمده و نقطه ذوب و ویسکوزیته این گریدها متنوع و قابل کنترل هستند. همین مساله کاربرد آن را در صنایع مختلف من جمله لوله و اتصالات ممکن می­‌ سازد. این محصولات به شکل پودر، پرک و بید (دانه شکری) و در کیسه‌­های 25 کیلوگرمی و جامبو قابل ارائه به تولیدکنندگان صنایع مختلف نظیر کابل، صنعت ساختمان، بسته‌­بندی، شیمیایی، نساجی و شمع‌سازی است. ما برای کاربرد روان کنندگی خارجی وکس‌های GH367WAX (به شکل پرک) و GH366WAX (به شکل پودر) را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین کیمیاران تولیدکننده انواع استئارات‌های فلزی نیز می باشد که در زمینه اتصالات، محصولات GH304HCS (استئارات کلسیم) و H305HZS (استئارات روی) را به شما توصیه می‌کنیم.

در زمینه استابیلایزرهای حرارتی اتصالات پی وی سی، کیمیاران سبد وسیعی از محصولات را تولید می‌کند که از محبوب ترین آنها می‌توان به GH145ZAP و GH143ZAP اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون سایر محصولات کیمیاران با ما تماس بگیرید.

 


 

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

 

 

 

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر